Start a new topic
S

Sanni Räty

Visma

Tehostettu käyttöasteen seuranta ja verkkoinfrastruktuurin kehittäminen takaavat toimivan Visma Sign -palvelun

29-04-2024 2:36 pm posted by Sanni Räty

Visma Sign -palvelussa esiintyi viime viikkoina hitautta allekirjoituskutsujen luomisessa, lähettämisessä ja allekirjoittamisessa sekä verkkolomakkeiden käytössä. Syynä hitauteen oli samanaikaisten käyttäjien suuri määrä sekä kookkaiden dokumenttien aiheuttama kuormitus.


Hitautta esiintyi erityisesti ruuhka-aikoina, ja se koski sekä käyttöliittymän että API-rajapinnan käyttäjiä. Merkittäviä viiveitä tai palvelun tilapäistä saavuttamattomuutta esiintyi alle prosentissa käyttötilanteita.


Ohjelmiston käyttäjämäärä on kasvanut hyvin voimakkaasti lyhyen ajan sisällä. Emme olleet täysimääräisesti ennakoineet kasvun suuruutta ja käyttöpiikkejä. Ruuhka-aikoina Visma Signin käyttö-aste on ollut yli 400 % keskivertoa korkeampi. Tilinpäätösten aikaan sekä allekirjoitettavien dokumenttien määrä että liitetiedostojen koko kasvoi entisestään.


Pahoittelemme palvelun hitautta ja sen aiheuttamaa harmia.


Tilanteen korjaamiseksi olemme tehneet maalis–huhtikuussa merkittäviä järjestelmäpäivityksiä ja muutoksia verkkoinfrastruktuuriin. Olemme muun muassa lisänneet allekirjoitusjonojen määrää sekä kasvattaneet dokumentinkäsittelyn ja allekirjoitustapahtuman muistiallokaatiota. Viimeisimmät suuret päivitykset toteutettiin huoltokatkon aikana lauantaina 20.4.2024. Parannukset ovat lisänneet järjestelmän suorituskykyä merkittävästi, eikä viiveitä ole enää esiintynyt.


Visma Sign on ohjelmistotuote, jonka suorituskykyä ja luotettavuutta kehitetään jatkuvasti.


Visma Sign kärsii ylikuormitustilanteista äärimmäisen harvoin. Keskeisessä roolissa toimintavarmuuden turvaamisessa ovat automatisoidut järjestelmätestit ja reaaliaikainen seuranta, joiden avulla tuotekehityksemme kykenee kohdistamaan tarvittavat ylläpito-, huolto- ja päivitystoimenpiteet nopeasti ja tehokkaasti. Jatkossa kasvatamme automaation astetta entisestään.


Juuri nyt tuotekehitystiimimme seuraa palvelun käyttöasteen vaihteluja tehostetusti – emme ennakoi uutta hitautta tai käyttökatkoksia. Jatkamme ohjelmiston suorituskyvyn parantamista jatkuvasti, jotta allekirjoitustapahtumat sujuisivat aina tutun rivakasti ja luotettavasti. 


Login or Signup to post a comment