Aloita uusi aihe
N

Nita Arifi

Visma

*Korjattu* Visma Signin palvelussa havaittu hitautta maaliskuun aikana kutsujen luonnissa, lähettämisessä ja allekirjoittamisessa

15-03-2024 3:36 pm Tekijä Nita Arifi

Olemme julkaisseet uuden ajankohtaisen tiedotteen tilanteesta, ja löydät sen täältä.

Visma Signissa on ilmennyt hitautta kutsujen luonnissa, sähköpostikutsujen lähettämisessä ja allekirjoittamisessa maaliskuun toisesta viikosta lähtien. Joissain tapauksissa sähköpostikutsujen lähtemiseen on saattanut kulua jopa monta tuntia. Ethän yritä lähettää kutsua uudelleen.

Joissain yksittäistapauksissa itse kutsun luonti voi epäonnistua kokonaan, jolloin kutsun luonti ei anna virhettä vaan heittää takaisin kutsun luomisnäkymään. Tällöin kutsua ei löydy myöskään arkistosta. Näissä tapauksissa kutsun luomista kannattaa kokeilla hieman myöhemmin uudelleen.

Allekirjoitusten osalta läpimenossa voi myös kestää huomattavasti normaalia pidempään ja sivu jäädä lataamaan. Hitaudesta huolimatta allekirjoitukset menevät onnistuneesti lopulta läpi. Mikäli allekirjoitus kuitenkin epäonnistuu ja saat allekirjoittaessasi virheviestin, suosittelemme kokeilemaan allekirjoittamista hieman myöhemmin uudelleen.


Kehitystiimimme mukaan häiriöt palvelussamme johtuvat poikkeuksellisen suurista samanaikaisista tapahtumamääristä ja kutsujen suuresta koosta. Päivitämme tätä tiedotetta, kun saamme lisätietoja tai kun häiriötilanne on ratkaistu.


Pahoittelemme tilanteesta aiheutuvaa haittaa!


Ystävällisin terveisin,

Visma Signin Asiakastuen Tiimi

----------


Päivitys 16.4. kello 16:40- Visma Signissa on eilisen ja tämän päivän aikana havaittu enemmän hitautta kutsujen lähetyksessä ja allekirjoittamisessa. Myös verkkolomakkeessa on havaittu häiriöitä, jotka näkyvät lomakkeen avaus- ja allekirjoitusongelmina. Valtaosa kutsuista ja allekirjoituksista menee kuitenkin läpi onnistuneesti. Aikaisemmat korjaukset jatkuvat suunnitellusti ja selvitämme tilannetta korkeimmalla prioriteetilla.

Päivitys 16.4. kello 11:00- Visma Signissa on eilisen ja tämän päivän aikana havaittu enemmän hitautta kutsujen lähetyksessä ja allekirjoittamisessa. Myös verkkolomakkeessa on havaittu häiriöitä. Kuitenkin valtaosa kutsuista ja allekirjoituksista menee läpi onnistuneesti. Aikaisemmat korjaukset jatkuvat suunnitellusti ja selvitämme tilannetta korkeimmalla prioriteetilla.

Päivitämme tätä tiedotetta uudestaan seuraavan kerran iltapäivällä.


Päivitys 12.4. kello 13:15- Tilanne on tällä hetkellä sama kuin aikaisemmin ja palvelun korjaukset etenevät puolellamme suunnitellusti. Vikatilanteiden määrä on vähentynyt huomattavasti, mutta osalla käyttäjistä voi esiintyä hitautta ja häiriöitä kutsujen luonnissa, lähetyksessä ja allekirjoittamisessa.


Päivitys 11.4. kello 15:40- Tilanne on tällä hetkellä sama kuin aikaisemmin ja palvelun korjaukset etenevät puolellamme suunnitellusti. Vikatilanteiden määrä on vähentynyt huomattavasti, mutta osalla käyttäjistä voi esiintyä hitautta ja häiriöitä kutsujen luonnissa, lähetyksessä ja allekirjoittamisessa.


Päivitys 11.4. kello 10:30- Tilanne on tällä hetkellä sama kuin aikaisemmin ja palvelun korjaukset etenevät puolellamme suunnitellusti. Vikatilanteiden määrä on vähentynyt huomattavasti, mutta osalla käyttäjistä voi esiintyä hitautta ja häiriöitä kutsujen luonnissa, lähetyksessä ja allekirjoittamisessa.


Päivitys 10.4. klo 15:30- Tilanne on tällä hetkellä sama kuin aikaisemmin ja palvelun korjaukset etenevät puolellamme suunnitellusti. Vikatilanteiden määrä on vähentynyt huomattavasti, mutta osalla käyttäjistä voi esiintyä hitautta ja häiriöitä kutsujen luonnissa, lähetyksessä ja allekirjoittamisessa.


Päivitys 10.4. klo 10:14- Tilanne on tällä hetkellä sama kuin aikaisemmin ja palvelun korjaukset etenevät puolellamme suunnitellusti. Vikatilanteiden määrä on vähentynyt huomattavasti, mutta osalla käyttäjistä voi esiintyä hitautta ja häiriöitä kutsujen luonnissa, lähetyksessä ja allekirjoittamisessa.


Päivitys 9.4. klo 15:44- Tilanne on tällä hetkellä sama kuin aikaisemmin ja palvelun korjaukset etenevät puolellamme suunnitellusti. Vikatilanteiden määrä on vähentynyt huomattavasti, mutta osalla käyttäjistä voi esiintyä hitautta ja häiriöitä kutsujen luonnissa, lähetyksessä ja allekirjoittamisessa.


Päivitys 9.4. klo 10:05- Tilanne on tällä hetkellä sama kuin aikaisemmin ja palvelun korjaukset etenevät puolellamme suunnitellusti. Vikatilanteiden määrä on vähentynyt huomattavasti, mutta osalla käyttäjistä voi esiintyä hitautta ja häiriöitä kutsujen luonnissa, lähetyksessä ja allekirjoittamisessa.


Päivitys 8.4. klo 15:55- Tilanne on sama kuin aiemmin. Vikatilanteet ovat vähentyneet merkittävästi, mutta palvelussa esiintyy osalla käyttäjistä edelleen hitautta ja häiriöitä kutsujen luonnissa, lähetyksessä ja allekirjoituksessa. Palvelun korjaukset etenevät suunnitellusti.


Päivitys 8.4. klo 10:15- Tilanne on sama kuin aiemmin. Vikatilanteet ovat vähentyneet merkittävästi, mutta palvelussa esiintyy osalla käyttäjistä edelleen hitautta ja häiriöitä kutsujen luonnissa, lähetyksessä ja allekirjoituksessa. Palvelun korjaukset etenevät suunnitellusti.


Päivitys 5.4. klo 15:20- Tilanne on sama kuin aiemmin. Vikatilanteet ovat vähentyneet merkittävästi, mutta palvelussa esiintyy osalla käyttäjistä edelleen hitautta ja häiriöitä kutsujen luonnissa, lähetyksessä ja allekirjoituksessa. Palvelun korjaukset etenevät suunnitellusti.

Päivitys 5.4. klo 11:00- Vikatilanteet ovat vähentyneet merkittävästi, mutta palvelussa esiintyy osalla käyttäjistä edelleen hitautta ja häiriöitä kutsujen luonnissa, lähetyksessä ja allekirjoituksessa. Palvelun korjaukset etenevät suunnitellusti.

Päivitys 4.4. klo 16:40- Palvelussa esiintyy osalla käyttäjistä edelleen hitautta ja häiriöitä kutsujen luonnissa, lähetyksessä ja allekirjoituksessa. Palvelun korjaukset etenevät suunnitellusti. Ensi viikon aikana tullaan tekemään muutoksia dokumenttien käsittelyprosessiin, joiden odotetaan parantavan palvelun toimintakykyä. Korjauksien odotetaan vaikuttavan myönteisesti myös kutsujen luomisessa esiintyviin ongelmiin.


Päivitys 2.4. klo 14:50- Palvelussa esiintyy edelleen hitautta kutsujen luonnissa, lähetyksessä ja allekirjoituksessa. Tuotekehityksemme jatkaa pilvialustan vaiheittaista käyttöönottoa, mikä tulee mahdollistamaan entistä suuremmat yhtäaikaiset käyttäjämäärät ja paremman suorituskyvyn.

Päivitys 28.3. klo 15:20- Toistaiseksi tehdyillä muutoksilla on ollut myönteinen vaikutus järjestelmän suorituskykyyn, mutta palvelun käytössä saattaa yhä esiintyä hitautta. Jatkamme suorituskyvyn kasvattamista ja palvelun tehostettua valvontaa.

Jatkossa tuotteen kykyä palvella yhtäaikaisia käyttäjiä tullaan kasvattamaan huomattavasti nykyisestä. Tekninen ratkaisu nojaa entistä suurempaan pilvialustojen hyödyntämiseen, mikä mahdollistaa joustavan ja automaattisen skaalautumisen käyttäjämäärien mukaan.

Päivitys 27.3. klo 17:30- Toistaiseksi tehdyillä muutoksilla on ollut myönteinen vaikutus järjestelmän suorituskykyyn, mutta poikkeuksellisen suurista tapahtumamääristä johtuen palvelun käytössä saattaa yhä esiintyä hitautta. Eilen illalla ja yöllä tehdyissä korjauksissa järjestelmän jononkäsittelyyn sekä muistiallokaatioon tehtiin muutoksia, jotka ovat vähentäneet asiakkaillemme näkyvää viivettä dokumentin ja allekirjoituskutsujen lähettämisessä. Tänään iltapäivällä on toteutettu myös API-rajapinnan kuormanhallintaan liittyvä muutos, jolla järjestelmän kokonaiskuormitusta on pyritty porrastamaan. Jatkamme suorituskyvyn kasvattamista ja palvelun tehostettua valvontaa.

Päivitys 27.3. klo 15:00- Tämänhetkinen hitausongelma vaikuttaa myös Visma Sign Formsin käyttöön, sillä allekirjoittaminen tapahtuu saman allekirjoitusprosessin kautta kuin Visma Signin asiakirjojen allekirjoittaminen.


Päivitys 26.3. klo 17:30- Palvelussa on edelleen häiriöitä kutsuissa sekä allekirjoituksissa. Tulevan yön 26.3. klo 21-00 huoltokatkon ja huomisen päivän 27.3. aikana tullaan tekemään seuraavat korjaukset joiden odotetaan kasvattavan palvelun suorituskykyä:

- Allekirjoitusjonojen määrää lisätään tämänpäiväisen huoltokatkon aikana
- Dokumentinkäsittelyn ja allekirjoitustapahtuman muistiallokaatiota lisätään
- Järjestelmän kokonaiskuormaa porrastetaan siirtämällä osa API-liikenteestä ilta- ja yöaikaan


Päivitys 25.3 klo 09:00- Hitautta ilmennyt palvelussamme uudelleen maanantai aamusta lähtien. Hitaus vaikuttaa sekä kutsujen luontiin, että allekirjoittamiseen. Tuotekehityksemme korjaa asiaa parhaillaan korkealla prioriteetilla.


Päivitys 25.3 klo 9:00- Haasteet palvelussa kutsujen luontia, lähettämistä sekä allekirjoittamista koskien on saatu korjattua perjantaina 22.3. iltapäivällä n. kello 17 aikaan. ja palvelu toimii jälleen normaalisti. Pahoittelemme suuresti tästä aiheutunutta haittaa, ja kiitämme kärsivällisyydestänne!


Päivitys 22.3 klo 15:15- Haasteita on ilmennyt palvelussa edelleen myös kutsujen luonnin osalta, allekirjoittamisessa on myös havaittu hitautta. Tuotekehityksemme korjaa asiaa parhaillaan. 


Päivitys 20.3.- Kehitystiimimme ilmoitti tehneensä korjauksia hitausongelmiin liittyen ja palvelun pitäisi toimia nyt normaaliin tapaan. Kaikki sähköpostikutsut lähetetään nyt käyttäen osoitetta visma.sign@visma.com lähettäjänä, ei kutsujan sähköpostiosoitetta. Tämä saattaa aiheuttaa sen, että jotkut kutsut jäävät roskapostisuodattimiin. Tutkimme ongelmaa parhaillaan.



IN ENGLISH


Starting from the second week of March, Visma Sign has experienced slowness in creating, sending and signing invitations. In some cases, sending email invites may take several hours. Please don't try to send invitations multiple times.

In some individual cases invitation creation might fail entirely, and in these cases the invitation creation doesn't give any type of error but returns you back to the invitation creation view. When invitation creation fails the invitation can't be found from the archive. In these specific cases we recommend you to try creating the invitation again later.

Signatures may also take noticeably longer to go through and the page seem to keep loading. However regardless of the slowness, in majority of the cases signatures go through eventually successfully. If the signing does fail and you get an error message, we recommend you to try signing again a little later.


According to our development team, the disturbances in the service are caused by high volume of simultaneous events and the big size of invitations. Our development team is fixing the issue with high priority. We will update this announcement as we receive more information or when the problem is resolved.


We apologize for any inconvenience this may cause!


Best regards,

Visma Sign Customer Support Team


----------

Update 16.4. at 4:40pm- Visma Sign has been experiencing more slowness during yesterday and today. There has also been some disturbances in the webform, which may cause issues in opening up and signing forms. The majority of invitations and signatures are still being processed successfully. We will continue to implement the previous fixes as planned, and investigate the situation on our side with the highest priority.

Update 16.4. at 11:00am- Visma Sign has been experiencing more slowness during yesterday and today and there has also been some disturbances in the webform. The majority of invitations and signatures are still being processed successfully. We will continue to implement the previous fixes as planned, and investigate the situation on our side with the highest priority.


We will update this article again later today. 


Update 12.4. at 1:15pm- The situation is the same as previously and fixes in the service are progressing as planned. We are working hard to get everything back to normal as soon as possible. Disturbances and errors have decreased significantly, but some users may still face slowness and errors in the service in invitation creating, sending and signing.


Update 11.4. at 3:40pm- The situation is the same as previously and fixes in the service are progressing as planned. We are working hard to get everything back to normal as soon as possible. Disturbances and errors have decreased significantly, but some users may still face slowness and errors in the service in invitation creating, sending and signing.


Update 11.4. at 10:30 am- The situation is the same as previously and fixes in the service are progressing as planned. We are working hard to get everything back to normal as soon as possible. Disturbances and errors have decreased significantly, but some users may still face slowness and errors in the service in invitation creating, sending and signing.


Update 10.4. at 3:30pm- The situation is the same as previously and fixes in the service are progressing as planned. We are working hard to get everything back to normal as soon as possible. Disturbances and errors have decreased significantly, but some users may still face slowness and errors in the service in invitation creating, sending and signing.


Update 10.4. at 10:14am- The situation is the same as previously and fixes in the service are progressing as planned. We are working hard to get everything back to normal as soon as possible. Disturbances and errors have decreased significantly, but some users may still face slowness and errors in the service in invitation creating, sending and signing.


Update 9.4. at 3.44pm- The situation is the same as previously and fixes in the service are progressing as planned. We are working hard to get everything back to normal as soon as possible. Disturbances and errors have decreased significantly, but some users may still face slowness and errors in the service in invitation creating, sending and signing.  


Update 9.4. at 10:05am- The situation is the same as previously and fixes in the service are progressing as planned. We are working hard to get everything back to normal as soon as possible. Disturbances and errors have decreased significantly, but some users may still face slowness and errors in the service in invitation creating, sending and signing.  


Update 8.4. at 3:55 pm- The situation is the same as previously. Disturbances and errors have decreased significantly, but some users may still face slowness and errors in the service in invitation creating, sending and signing. Fixes in the service are progressing as planned.


Update 8.4. at 10:15 am- The situation is the same as previously. Disturbances and errors have decreased significantly, but some users may still face slowness and errors in the service in invitation creating, sending and signing. Fixes in the service are progressing as planned.


Update 5.4. at 3:20pm- The situation is the same as previously. Disturbances and errors have decreased significantly, but some users may still face slowness and errors in the service in invitation creating, sending and signing. Fixes in the service are progressing as planned.

Update 5.4. at 11:00am- Disturbances and errors have decreased significantly, but some users may still face slowness and errors in the service in invitation creating, sending and signing. Fixes in the service are progressing as planned.


Update 4.4. at 4.40pm- Some users may still face slowness and errors in the service in invitation creating, sending and signing. Fixes in the service are progressing as planned. During the next week changes will be done to the document handling process, which are expected to improve the service performance. Fixes are also expected to have a positive impact on the current issues in invitation creation.

Update 2.4. at 2.50pm- There is still slowness in the service in invitation creating, sending and signing. Our product development continues the cloud platform utilization in stages. This will enable even bigger simultaneous user amounts and better service performance.

Update 28.3. at 3.20pm- So far the made fixes have had a positive impact on the service performance. However there may still be slowness in the service use. We will continue to improve and actively monitor the service performance.

In the future the service’s capability to serve simultaneous users will be increased significantly from now. The technical implementation leans on even more extensive utilization of cloud platforms. This will enable flexible and automatic scalability of the service based on the user amounts.

Update 27.3. at 5.30pm- So far the made fixes have had a positive impact on the service performance. However due to large transaction volumes there may still be slowness in the service use. During the last night's and today's fixes changes were made to the signing queues and memory allocation, which have decreased the slowness visible in invitation creation, sending and signing. This afternoon a fix to the API-trafic's load distribution was also made, which aims to distribute the service load better. We will continue to improve and actively monitor the service performance.

Update 27.3. at 3.00pm- The current slowness also impacts the use of Visma Sign Forms, as it utilizes the same signing process as the rest of Visma Sign.

Update 26.3. at 5.30pm- There are still disturbances in the service that impact invitations and signing. Following fixes that are expected to improve service's performance will be done during tonight's service maintenance break at 9pm-00am and on Wednesday 27.3.: 


- Amount of the signature queues is increased during today's service maintenance break
- The memory allocation of document handling and signature events is increased
- Service load is distributed by moving some of the API-trafic to evening- and night-time 


Update 25.3. at 9.00am- Slowness has reoccurred in our service since Monday morning. The slowness affects both invitation creation and signing. Our product development team is currently addressing this with high priority.

Update 25.3 at 9.00am- The problems with the service regarding the invitation creation, sending and signing of invitations have been resolved and the service is working normally again. We apologise for any inconvenience this may have caused, and we thank you for your patience!

Update 22.3 at 3.15pm- There are still problems with the service, including the creation of invitations, and slowness in signing has also been observed. Our product development is working to fix this.


Update 20.3.- Our development team has reported making fixes related to the slowness issues, and the service should now be operating normally. All email invitations are now being sent using the address visma.sign@visma.com as the sender, rather than the inviter's email address. This may result in some invitations being caught by spam filters. We are still investigating this issue.



P

Pirjo Moilanen-Ahopelto

22-03-2024 4:07 pm tekijä Pirjo Moilanen-Ahopelto

Hei,

Hieman on "hitautta". Kutsut on lähetetty 27.2 ja kaikki ovat sen allekirjoittaneet 28.2.  Hankin ohjelman 24.2, koska olin käyttänyt sitä  aiemmin, lähinnä allekirjoittajana, mutta myös kutsun lähettäjänä Netvisorista.  Jostain syystä kutsut menivät kahteen kertaan, olen kutsujen lähettäjä, mutta myös allekirjoittaja, joten en vielä siinä vaiheessa ihmetellyt tupla kutsuja tai itseasiassa 14 allekirjoittajaa, vaikka allekirjoittajia oli tosiasiassa 6. Tuki neuvoi poistamaan turhat kutsut, niin tein, mutta ohjelma odottaa nyt vielä näiden toisenkin kutsujen poistamista.  

En uskalla niitä poistaakkaan, jos menetän samalla koko asiakirjan. Miten tässä tulisi toimia?

P

Pekka Pursiainen

25-03-2024 11:18 am tekijä Pekka Pursiainen

Eipä tämä nyt näytä tunnistustyökaluna edelleenkään toimivan (Asiakkaat kirjautuvat VismaSignin kautta tutkimaan omia sopimuksiaan, lainojen saldotietoja jne)... Larvalan Antin ollessa puikoissa moista sekoilua ei olisi ollut (tai kesto olisi ollut huomattavasti lyhyempi) ja ongelmat olisi ratkaistu nopeasti. Riitti vain soitto, ja asia laitettiin kuntoon... Nyt jumittaa koko palvelu..tiedotteita tulee miten tulee, kukaan ei vastaa mihinkään yhteydenottoon eikä ketään saa kiinni....laskut palvelusta tulee ajallaan, mutta mikään muu ei toimikaan. Sääli, sillä 8 vuotta onnistuu.fi ja (Visman ostettua palvelun nimeten sen) VismaSigniksi, oli aivan ylivoimaisen helppo, tehokas ja toimiva ratkaisu niin meille kuin meidän asiakkaillekin, sekä se ratkaisi kaikki tietoturvaan liittyvät vaatimukset. Ongelmat alkaneet jo helmikuun puolella eikä ratkaisua näytä edelleenkään saatavan. Jotenkin veikkaaan, että tässäkin on käynyt kuten niin monessa it-talossa, että osaajat on laittu ulos ja työvoima ulkoistettu rajojen ulkopuolelle tai tiputettu firman keski-ikää, jotta ei tarvitse juurikaan kuin jr-tason liksoja maksaa...tulokset näkyy valitettavasti käyttäjien, eli maksavien asiakkaiden arjessa.

Sieppaa.PNG
(11.2 KB)
P

Pirjo Moilanen-Ahopelto

25-03-2024 11:30 am tekijä Pirjo Moilanen-Ahopelto

Olen samaa mieltä, harmikseni ostin sovelluksen luottaen sen toimintaan. Mitään aitoa sovellustukea ei ole saatavilla, asiakaspalvelu on ruuhkautunut. Ostin vuoden määräaikaisen sopimuksen, tietenkin edellytyksenä olisi, että sovellus toimii. Olen todella pettynyt.

T

Tomi Karmaluoto

25-03-2024 2:51 pm tekijä Tomi Karmaluoto

Onko Visma tiedottamassa, että milloin palvelu saadaan korjattua ?


1 henkilö tykkää tästä
N

Nita Arifi

Visma

26-03-2024 12:38 pm tekijä Nita Arifi

Kiitos viesteistänne ja palautteestanne! Ymmärrämme täysin tilanteen harmillisuuden ja sen aiheuttaman haitan teille.


Häiriöt palvelussamme johtuvat poikkeuksellisen suurista samanaikaisista tapahtumamääristä ja kutsujen suuresta koosta. Jos mahdollista, suosittelemme kokeilemaan kutsujen luomista ruuhkaisimman ajankohdan ulkopuolella, esimerkiksi työaikojen ulkopuolella. Mikäli kutsun luonti ei anna virhettä mutta heittää takaisin päänäkymään, kannattaa näissä tapauksissa yrittää uudelleen hieman myöhemmin.


Allekirjoitusten osalta läpimenossa voi kestää huomattavasti normaalia pidempään, mutta valtaosassa tapauksista allekirjoitukset menevät onnistuneesti lopulta läpi. 


Tuotekehityksemme selvittää ja korjaa tilannetta korkeimmalla prioriteetilla, ja päivitämme aktiivisesti tätä tiedotetta saadessamme lisätietoja tilanteesta. Suosittelemme ottamaan tämän tiedotteen seurantaan, jotta saatte ilmoitukset sähköpostiinne kaikista tulevista päivityksistä.


Pahoittelemme syvästi tilannetta myös asiakaspalvelun osalta. Asiakaspalvelutiimimme pyrkii tarjoamaan nopeaa ja tehokasta palvelua kaikille asiakkaillemme, eivätkä nykyiset vastausaikamme harmillisesti kuvasta tätä. Asiakaspalvelumme on ollut valitettavasti ruuhkautunut suurten yhteydenottomäärien seurauksena.

Kehitämme asiakaspalveluamme aktiivisesti, jotta pystymme jatkossa tarjoamaan mahdollisimman hyvän ja saumattoman palvelukokemuksen. Olemme muun muassa äskettäin julkaisseet uutena palvelukanavana Communityymme Keskustelut-osion, jossa asiakkaamme voivat käydä keskustelua asiantuntijoidemme sekä muiden Visma Signin käyttäjien kanssa. Lisäksi pilotoimme tällä hetkellä AI-pohjaista chat-ratkaisua, jota kannattaa käydä testaamassa tukisivuillamme.Tämän lisäksi suosittelemme lämpimästi varsinkin kiireellisissä asioissa hyödyntämään Visma Signin sisältä löytyvää chattiamme, jossa asiantuntijamme tarjoavat apua reaaliajassa.

Pyrimme palaamaan normaaliin vastaustahtiin mahdollisimman pian. Suuri kiitos vielä kärsivällisyydestänne ja ymmärryksestänne tässä tilanteessa! 

 

Terveisin,

Visma Signin asiakastuen tiimi

N

Nita Arifi

Visma

26-03-2024 12:41 pm tekijä Nita Arifi

@Pirjo Moilanen-Ahopelto


Pyyntösi on tällä hetkellä selvityksessä, ja kollegani palaa sinulle tukipyynnössä asiaan. Tämänhetkisten tietojen perusteella tupla-allekirjoitukset eivät liity käynnissä olevaan häiriötilanteeseen, ja asia on vielä selvityksessä.

P

Pirjo Moilanen-Ahopelto

26-03-2024 12:45 pm tekijä Pirjo Moilanen-Ahopelto

Hei,

Kiitos vastauksesta, olen poistanut ko. asiakirjan ja lähettänyt osalla allekirjoittajista paperisen valtakirjan ja osalle sähköisen. Itseäni en enää sotkenut tähän, vain lähetin oman valtakirjani skannattuna välittäjälle.

P

Pekka Pursiainen

26-03-2024 1:55 pm tekijä Pekka Pursiainen

Onnistuu.fi ja nykyisen VismaSignin osalta se meidän käyttämä, tärkein ominaisuus on reaaliaikainen, vahva tunnistautuminen. Näin ollen kyseessä ei ole pelkästään mikään asiakirjan allekirjoitus vahvaa tunnistumenetelmää käyttäen, vaan tunnistus siitä kuka verkon toisessa päässä on ja onko hänellä oikeus edustaa kyseistä oikeushenkilöä.  Eihän tämä nyt ole enää tätä päivää, vuonna 2024, että ratkaisuna pitäisi pyytää asiakkaita yrittämään kirjatumaan järjestelmiin ja jättämään yrityslainahakemuksia keskellä yötä, vaan palvelut on kyettävä tarjoamaan 24/7 ja normaalisti käyttömäärissä on selkeä piikki ns. "virka-aikoina". Tämä saattaa kuulostaa hullulta, mutta tuolloin ihmiset ovat yleensä töissä hoitamassa erinäisiä asioita.  Eilen illalla VismaSign on taas jonkin aikaa toiminut, mutta nyt taas kun itse yritin kirjautua järjestelmään, niin eipä taas tunnistus onnistunut. Eihän mikään vakuutusyhtiö, lääkäritalo tai kukaan muukaan operaattori, joka vaatii vahvan tunnistautumisen pysty odottelemaan milloin VismaSign toimii ja milloin ei. Mitään iloa ei myöskään ole siinä, että kutsut lähtevät silloin kuin lähtevät, vaan kaistaa pitäisi olla kaiken aikaa saatavilla ja kaikkien osapuolten pysyttävä operoimaan ilman häiriöitä. Jos uusiasiakasmyyntiä on Visman päässä huolella tehty, niin aina kannattaisi kysyä välillä tekniikan puolelta että onko kapasiteettia hoitaa asioita? Nyt selkeästi ei ole, ja koska tunnistatuminen ei onnistu, niin meille ei myöskään tule myyntiä. Täytyy alkaa tutkimaan vaihtoehtoisia operaattoreita, jotka tarjoavat vahvan tunnistatumisen sekä sopimuksen reaaliaikaisen allekirjoitusmahdollisuuden. Tässä vastauksessahan jo todetaan rivien välistä, että tähän palveluun ei kannata käytännössä enää jatkossa luottaa...on ilmeisesti uusi normaali, että kutsut lähteävät miten lähtevät ja ollaan keskitytty vain ja ainoastaan tuon sopimuksen allekirjoituspuoleen (muttei enää mitenkään reaaliaikaisesti). Harmi, onnistuu.fi ja VismaSign oli 8 vuotta paras, ennen kaikkea kotimainen ratkaisu, jota myös asiakkaat arvostivat. Mitään tiedotetta ei ole tullut ja niin VismaSignin aspan chatissa, puhelinlinjoilla (vain 4h auki ma-to!) kuin Nitallakin on nyt epäkiitollinen tehtävä esittää, että palaute oikeasti jotain merkitsisi ja asioita korjataan. Olemme jälleen päässeet näkemään perinteistä suomalaista osaamista, jossa maksava asiakas on ennenkaikkea haitaksi organisaatiolle. Asioihin reagoidaan vasta kun on täysin pakko vaikka ongelmia on ollut viikkoja putkeen. Olishan tuohon tiedotteeseen edes voinut rastita tämän päivän tilanteen, että ongelmia edelleen esiintyy... Nyt siitäkin pitää asiakkaan erikseen tulla julkisesti kertomaan. 

P

Pekka Pursiainen

27-03-2024 11:29 am tekijä Pekka Pursiainen

Aamulla palvelut toimivat, nyt tunnistautuminen ei onnistu. Asiakkaamme ilmeisesti lähettäneet omatoimisesti myös aika paljon viestejä tuki.sign@visma.com -osoitteeseen.

Korjaustoimenpiteenä on ilmoitettu, että "Järjestelmän kokonaiskuormaa porrastetaan siirtämällä osa API-liikenteestä ilta- ja yöaikaan". -> Voisiko joku myynnistä ja/tai tekniikasta olla yhteydessä, sillä nykyiset ratkaisut on tehty sillä oletuksella asiakkaiden suuntaan, että palveluihin pystyisi ajasta ja paikasta riippumatta päästä vahvasti tunnistautumaan ja sopimukset allekirjoittamaan API v1 rajapintaa hyödyntäen. 


-> Toisin sanoen, miten tuo mainittu korjaustoimenpide mahdollisesti vaikuttaa API v1 rajapintakäyttäjiin ja oletteko yhteydessä niihin organisaatioihin, joita tuo muutos koskee?



K

Kari Kinnunen

27-03-2024 1:09 pm tekijä Kari Kinnunen

Verkkolomakkeet taitavat olla täysin rikki? Olen nyt viitisentoista minuuttia koittanut allekirjoittaa sellaista, olisi tässä muutakin tekemistä.

A

Anna Olenius

28-03-2024 11:05 am tekijä Anna Olenius

En saa lähetettyä sopimuksia allekirjoitettavaksi ollenkaan, en tänään, enkä eilen. Lataa minuutin, jonka jälkeen siirtyy takaisin lähtöpisteeseen. Milloin tämä virhe voisi olla korjattuna? Mietin, että pitää rekisteröityä toiseen palveluun, jos tässä menee vielä pitkään.

N

Nita Arifi

Visma

28-03-2024 1:49 pm tekijä Nita Arifi

@Pekka Pursiainen


Kiitos paljon vielä tästä palautteestasi, olemme välittäneet viestisi eteenpäin kehityksellemme ja he lähettivät seuraavanlaiset terveiset:

“Ensinnäkin kiitos palautteesta, jota on aina hyvä saada ja varsinkin käyttäjältä joka on koko tuotteen historian alusta alkaen ollut mukana.

Lähtökohtaisesti meille on ensiarvoisen tärkeää, että Sign-tuotteen käyttö on nopeaa ja luotettavaa riippumatta kellonajasta tai järjestelmän käyttäjämääristä. On erittäin valitettavaa, että näin ei kaikkien käyttäjien kohdalla ole kuluneiden viikkojen aikana ole ollut, vaan tuotteessa on esiintynyt hitautta erityisesti dokumentinkäsittelyssä ja allekirjoituskutsujen lähetyksessä. Ymmärrämme täysin turhautumisen jota tämä käyttäjissä aiheuttaa.


Jatkossa tuotteen kykyä palvella yhtäaikaisia käyttäjiä tullaan kasvattamaan huomattavasti nykyisestä.Tekninen ratkaisu nojaa entistä suurempaan pilvialustojen hyödyntämiseen, mikä mahdollistaa joustavan ja automaattisen skaalautumisen käyttäjämäärien mukaan. Loppukäyttäjälle muutokset näkyvät nykyistä nopeampana ja jouhevampana käyttökokemuksena, jossa viive esimerkiksi allekirjoituskutsun lähetyksessä on pahimmillaankin vain muutaman sekuntin luokkaa."

N

Nita Arifi

Visma

28-03-2024 1:51 pm tekijä Nita Arifi

@Kari Kinnunen


Pahoittelemme hankaluuksia, joita on ilmennyt verkkolomakkeiden käytössä. Palvelussa tällä hetkellä esiintyvän hitauden vuoksi joillain käyttäjillä saattaa esiintyä haasteita myös lomakkeiden allekirjoittamisessa. Lomakkeiden allekirjoittamiseen liittyvät haasteet ovat myös kehitystiimimme selvityksessä korkealla prioriteetilla.

N

Nita Arifi

Visma

28-03-2024 1:52 pm tekijä Nita Arifi

@Anna Olenius

Palvelun suorituskykyä on kasvatettu tiistain ja keskiviikon aikana, ja korjaukset jatkuvat edelleen. Palvelussa voi kuitenkin joissain yksittäistapauksissa edelleen esiintyä hitautta ja haasteita kutsun luonnissa. Suosittelemme kokeilemaan kutsun luomista vielä myöhemmin uudelleen. Päivitämme tätä tiedotetta tilanteen edistyessä.

Kirjaudu tai Rekisteröidy lähettääksesi kommentin