Behöver du hjälp?
Då har du hittat rätt

Välj ämne

Signering

Signering

Signering

Skicka signeringsinbjudan

Skicka signeringsinbjudan

Skicka signeringsinbjudan

Kontoinställningar och fakturering

Kontoinställningar och fakturering

Inställningar och fakturering

Hantering av utskickade inbjudningar

Hantering av utskickade inbjudningar

Hantering av utskickade inbjudningar

Arkiv & avtalshantering

Arkiv & avtalshantering

Instruktioner för det nya arkivet

Registrering och inloggning

Registrering och inloggning

Registrering och inloggning

Dataskydd

Dataskydd

Dataskydd

Cookies

Visma Sign Forms

Visma Sign Forms

Redigera och utnyttja formulär

Huvudinställningar

Visma Sign -fakturering

Visma Sign -fakturering

Kontaktinformation

Uppdatering av faktureringsadress i tjänsten Visma Sign

FAQ om fakturering av Visma Sign-tjänsten

Kundsupport

Kundsupport

Populära ämnen

Du kan hitta produktrelaterad information i Community. I Community kan du också be om hjälp från kundsupport i avsnittet ”Diskussioner” för allmänna frågor. 


Den här artikeln har översatts med hjälp av ett AI-baserat översättningsverktyg.

I de flesta fall beror misslyckandet med att signera på webbläsarens cookies eller funktioner. 

Om signeringen misslyckas rekommenderar vi att du först rensar cookies och sidhistorik i den webbläsare du använder, eller att du provar en annan webbläsare helt och hållet. I de flesta fall kommer problemet att lösas genom att du byter webbläsare. 


Om det inte hjälper att byta webbläsare kan du kontakta vårt supportteam så tar vi reda på om det är ett problem som är specifikt för det här evenemanget. I så fall kan du också skicka oss länken till den inbjudan du fick.

Vi kommer att informera dig om eventuella störningar i Community: https://support.vismasign.fi/fi/support/discussions.


Den här artikeln har översatts med hjälp av ett AI-baserat översättningsverktyg.

När du har skickat en inbjudan sparas den omedelbart i dokument för det avsändande kontot. I dokumenten visas alltid alla dokument, oavsett status. 

Dessutom kan du hitta ett nytt dokument i vyn för öppna inbjudningar, som visar alla väntande dokument i signaturcykeln som saknar minst en signatur. Inga andra dokument visas här. 

Om du har signerat ett dokument med Visma Signs starka autentisering sparas dokumentet som standard i ditt personliga dokumenter, som du kan komma åt genom att registrera dig med Visma Sign som en individ på https://sign.visma.net/fi/register


Om det går mer än 30 dagar mellan registrering och underskrift raderas dokumentet automatiskt från det personliga dokumenter. I detta fall rekommenderar vi att du kontaktar avsändaren av inbjudan. Dokumentet kan också begäras ut från avsändaren om det har signerats utan stark autentisering.

Om du både har skickat och signerat dokumentet själv, kommer dokumentet i detta fall endast att finnas i företagets dokumenter.


För mer detaljerade instruktioner, se mappen ”Hantering av skickade inbjudningar”.


Denna artikel har översatts med hjälp av ett AI-baserat översättningsverktyg.

Om du har undertecknat ett dokument med Visma Signs starka autentisering kommer dokumentet att sparas i dina personliga dokument, som du kan komma åt genom att registrera dig hos Visma Sign som individ på https://sign.visma.net/fi/register


Om det går mer än 30 dagar mellan registrering och underskrift kommer dokumentet automatiskt att tas bort från dina personliga dokument. I detta fall rekommenderar vi att du kontaktar avsändaren av inbjudan. Dokumentet kan också begäras ut från avsändaren om det har undertecknats utan stark autentisering.

Om du både har skickat och undertecknat dokumentet själv kommer det bara att finnas i företagets register.


Denna artikel har översatts med hjälp av ett AI-baserat översättningsverktyg



Ibland kan de enskilda inställningarna i webbläsaren du använder orsaka att autentiseringen misslyckas. Därför rekommenderar vi att du försöker först med en annan webbläsare. Autentiseringsprocessen kan också misslyckas om det personnumret från autentiseringskanalen och det angivna personnumret inte matchar eller undertecknaren använder företagets BankID istället för personliga.

För närvarande kan dokument skickas till signering med stark autentisering i Sverige, Norge, Danmark och Finland,. Signering med stark autentisering kräver att mottagaren har någon av följande identifieringsmetoder:


• Svenskt personnummer och BankID

• Danskt personnummer och NemID

• Norskt BankID

• Finska HETU- och finska bank-ID eller mobilcertifikat


Om undertecknaren inte har tillgång till något av ovanstående kan signaturen begäras utan stark identifiering med en signering utan stark autentisering.

Då det gäller elektroniska signaturer innebär stark autentisering att identifiera undertecknaren på fler än ett sätt. I det här fallet identifierar undertecknaren sig till exempel med BankID


En signering utan stark autentisering saknar verifiering och görs genom att rita signaturen med antingen ett finger eller en mus på skärmen.

Stark autentisering inom elektronisk signering innebär att man identifierar undertecknaren på fler än ett sätt, som till exempel med BankID för att bekräfta undertecknarens identitet. Svag autentisering använder endast ett sätt för att autentisera undertecknaren. 


I en svag signering ritar underskrivaren sin signatur digitalt i signaturfältet med till exempel mus eller på pekplatta. 


Digital signatur är ett fullt juridiskt bindande och säkert sätt att signera dokument. Den digitala signaturens bindande kraft tillhandahålls av EU-lagstiftningen. Digitala signaturer är ännu säkrare och tillförlitligare än traditionella signaturer eftersom integriteten och originaliteten hos varje dokument kan bekräftas.

Du kan registrera ett nytt företag till Visma Sign, kan du göra det genom länken https://sign.visma.net/sv/register/ . I de egna uppgifterna kan du fylla i samma information som tidigare, när du efter det väljer Jag vill också registrera ett företag / en förening i tjänsten, öppnas alla fält som skall ifyllas för företagets uppgifter. 

 

När du tillslut autentiserar dig med BankID, känner Visma Sign igen dig och kopplar ditt existerande konto till det nya företagskontot.

I Visma Sign tjänsten ingår kostnadsfria webblanketter som signeras digitalt. Företag som använder Visma Sign kan fritt bygga upp lämpliga blanketter i Visma Sign tjänsten.

Webblanketter kan modifieras med mus och tangentbord. Pekskärmsenheter kan tyvärr inte användas för att ändra eller skapa formulär. Det är dock enkelt att fylla i ett formulär och underteckna det på en liten pekskärm.

Problem uppstår ofta då du använder någon annan PDF-läsare än Adobe Reader. Du bör kontrollera att du har den senaste versionen Adobe Reader. Du bör också komma ihåg att signaturer gäller för hela dokumentet, därmed kan inte en enstaka sida kan raderas från dokumentet och ändå hålla signaturerna intakta. Ett dokument ska alltid visas med alla dess sidor.

Företagsadministratörer kan lägga till nya användare till sitt företags Visma Sign-konto. Användare kan läggas till från kontot under Inställningar - Användare - Lägg till ny användare. När du skickar en användarinbjudan kommer mottagaren att få ett e-postmeddelande med en länk och instruktioner för att acceptera inbjudan.


Om du inte har root-behörighet rekommenderar vi att du ber root-användaren på ditt konto att ge dig behörighet.

Om företagets administratör inte är tillgänglig kan vi lägga till en ny administratör till ditt företagskonto via vår kundtjänst. Skicka i så fall ett e-postmeddelande till vårt supportteam på hjalp.sign@visma.com så ger vi dig en referens som vi kan använda för att lägga till användaren. Fullmakten måste vara undertecknad av firmatecknaren.


Denna artikel har översatts med hjälp av ett AI-baserat översättningsverktyg.


Användargrupper används för att hantera rättigheterna för företagsanvändare och begränsa deras synlighet i dokumenter. Användargrupper kan skapas under Inställningar > Användare > Lägg till ny grupp. En grupp ges alltid tillgång till en eller flera mappar och detta avgör vad användarna kan se i dokumenter


Denna artikel har översatts med hjälp av ett AI-baserat översättningsverktyg.


Visma Signs starka autentisering stöder för närvarande fem länder - Finland, Sverige, Norge, Danmark och Nederländerna. Varje land har sina egna autentiseringsmetoder och om undertecknaren har någon av de tillåtna metoderna kan de signera med stark autentisering. 

Visma Sign erbjuder även lättviktssignering, vilket innebär att man signerar utan stark autentisering. Light Signature fungerar internationellt, vilket innebär att vem som helst kan signera med det. 


Den här artikeln har översatts med hjälp av ett AI-baserat översättningsverktyg.

När en inbjudan har skickats är det inte längre möjligt att lägga till undertecknare i efterhand. 

Om du vill inkludera en saknad underskrift i samma inbjudan kan du skapa en helt ny inbjudan eller ladda upp dokumentet och sedan samla in de saknade underskrifterna manuellt. Som ett sista alternativ kan du också skapa ett tilläggsprotokoll som hänvisar till originaldokumentet. 

Det går inte heller att ta bort undertecknare från en inbjudan när den väl har skickats. Men om alla andra har undertecknat inbjudan är dokumentet fortfarande fullt giltigt med dessa befintliga signaturer och du kan ladda ner dokumentet från Visma Sign-kontots dokumenter. Du kan sedan också avbryta inbjudan, vilket stänger alla öppna inbjudningslänkar.


Den här artikeln har översatts med hjälp av ett AI-baserat översättningsverktyg.

Vill du lära dig något nytt?

Se utbildningsvideon för Visma Sign

I videon kan du lära dig grundfärdigheter för Visma Sign och bekanta dig med användartips. Videorna är tillgängliga på engelska. Dela gärna innehållet med dina kollegor!

TILL VIDEON

Hittade du inte det du sökte?

Vill du nå en specialist i realtid?

Vi betjänar i chat ›
som du hittar i produkten vardagar fr.o.m kl. 8.00-10.00 och
11.00-14.00 (CET, UTC +1)

hjalp.sign@visma.com ›
Vi behandlar supportbegäran vardagar kl. 09.00-16.00.