Sök i instruktionerna

Visma Sign stödtjänsten

Stöd för Visma Sign använding!

Här hittar du instruktioner och tips för att använda Visma Sign.
Testa den effektiva sökfunktionen med Vispertti genom att använda sökfältet nedan eller chatten i det nedre högra hörnet.

Vi rekommenderar

Utforska effektivt skickande av inbjudningar, instruktioner för signaturprocessen samt vägledning för huvudanvändare inom Visma Sign

Instruktionsvideor

Lär dig att använda Visma Sign med våra instruktionsvideor

Förutom skriftliga instruktioner hittar du omfattande instruktionsvideor på våra support sidor.

Kolla in instruktionsvideorna (in English) →

Vanliga frågor

Hitta svar på de vanligaste frågorna

När en inbjudan har skickats är det inte längre möjligt att lägga till undertecknare i efterhand. 

Om du har glömt att lägga till alla undertecknare kan du göra något av följande:

  • Du kan göra en helt ny inbjudan till undertecknande som du bjuder in alla undertecknare till (Välj detta om du vill att alla signaturer ska vara i samma dokument elektroniskt utförda.)
  • Om det är möjligt för det aktuella avtalet, kan du upprätta ett separat tillägg som hänvisar till det ursprungliga dokumentet. Du kan sedan skapa en signeringsinbjudan från detta tillägg för dem som inte hann signera originalet.
  • Om det är möjligt för det aktuella avtalet, kan du skriva ut dokumentet med befintliga underskrifter och samla in de sista underskrifterna för hand.

Det går inte heller att ta bort undertecknare från en inbjudan när den väl har skickats. Men om alla andra har undertecknat inbjudan är dokumentet fortfarande fullt giltigt med dessa befintliga signaturer och du kan ladda ner dokumentet från Visma Sign-kontots dokumenter. Du kan sedan också avbryta inbjudan, vilket stänger alla öppna inbjudningslänkar.

Den här artikeln har översatts med hjälp av ett AI-baserat översättningsverktyg.


När du har skickat en inbjudan sparas den omedelbart i dokument för det avsändande kontot. I dokumenten visas alltid alla dokument, oavsett status. 

Dessutom kan du hitta ett nytt dokument i vyn för öppna inbjudningar, som visar alla väntande dokument i signaturcykeln som saknar minst en signatur. Inga andra dokument visas här. 

Om du har signerat ett dokument med Visma Signs starka autentisering sparas dokumentet som standard i ditt personliga arkiv, som du kan komma åt genom att registrera dig med Visma Sign som en individ på https://sign.visma.net/fi/register.

Om det går mer än 30 dagar mellan registrering och underskrift raderas dokumentet automatiskt från det personliga dokumenter. I detta fall rekommenderar vi att du kontaktar avsändaren av inbjudan. Dokumentet kan också begäras ut från avsändaren om det har signerats utan stark autentisering.

Om du både har skickat och signerat dokumentet själv, kommer dokumentet i detta fall endast att finnas i företagets dokumenter.

För mer detaljerade instruktioner, se mappen ”Hantering av skickade inbjudningar”.

Denna artikel har översatts med hjälp av ett AI-baserat översättningsverktyg.



Du kan hitta produktrelaterad information i Community. I Community kan du också be om hjälp från kundsupport i avsnittet ”Diskussioner” för allmänna frågor. 


Den här artikeln har översatts med hjälp av ett AI-baserat översättningsverktyg.

Om inbjudan löper ut kommer alla oanvända inbjudningslänkar att avbrytas och kan inte öppnas igen. Ingen separat påminnelse om att inbjudan har löpt ut skickas till den inbjudne eller till den som har skapat inbjudan.

Underskrifterna från dem som lyckades signera sina inbjudningar finns på sista sidan i dokumentets PDF-fil. Dokumentet kan laddas ner med de befintliga signaturerna, men saknade signaturer kan inte längre samlas i samma dokument. 

Om tidsfristen för inbjudan har löpt ut kan du gå vidare på något av följande sätt:

  • Du kan göra en helt ny inbjudan till undertecknande som du bjuder in alla undertecknare till (Välj detta om du vill att alla signaturer ska vara i samma dokument elektroniskt utförda.)
  • Om det är möjligt för det aktuella avtalet, kan du upprätta ett separat tillägg som hänvisar till det ursprungliga dokumentet. Du kan sedan skapa en signeringsinbjudan från detta tillägg för dem som inte hann signera originalet.
  • Om det är möjligt för det aktuella avtalet, kan du skriva ut dokumentet med befintliga underskrifter och samla in de sista underskrifterna för hand.
Giltighetstiden kan inte förlängas efter det att inbjudan har skickats.




Nyckelord: kan signeringstiden förlängas, kan inbjudans giltighetstid förlängas, förlänga signeringstiden, kommer jag att få en påminnelse när signaturerna närmar sig slutet? Var kan jag se vem som inte har undertecknat sin inbjudan innan inbjudan har löpt ut, Var kan jag se vem som inte har undertecknat dokumentet innan dokumentet har löpt ut, om en inte svarar, kan jag få dokumentet




This article has been translated using an AI-based translation tool.

Kontoadministratören kan hantera användarbehörigheter och åtkomst till mappar och dokument på ett organisationskonto genom användargrupper. Administratören tilldelar behörigheter till varje användargrupp, och användarna i gruppen får automatiskt gruppens behörigheter. Detta säkerställer att användarna endast kan komma åt de mappar som deras grupp har behörighet till och inte kan se dokument i mappar som gruppen inte har tillgång till.

Administratören kan skapa flera användargrupper och tilldela behörigheter till en eller flera mappar. Vid behov kan en separat användargrupp skapas för varje användare så att de inte kan se varandras mappar. För tydlighetens skull rekommenderas det att ge grupperna namn som gör dem lätta att skilja åt.

Administratörsgruppen har alltid full åtkomst till alla mappar och företagets inställningar, och dessa rättigheter kan inte begränsas.

Hur man begränsar dokumentvisning för användare

1. Skapa mappar och flytta dokument
Först måste du se till att dokumenten finns i de mappar vars synlighet du vill begränsa. Du kan skapa nya mappar under Dokument > Mappar. Dokument i arkivet kan flyttas från en mapp till en annan genom att öppna dokumentets detaljsida och välja "Flytta till annan mapp" från trepunktsmenyn längst upp till höger. När du skapar nya dokument kan du välja lagringsmapp vid skapandet.

2. Skapa en användargrupp och tilldela behörigheter
Gå till Inställningar > Användare > Lägg till ny grupp.

Ge gruppen ett namn och välj vilka mappar användarna i gruppen ska ha åtkomst till. För varje mapp, tilldela en behörighetsnivå: läsrättighet, administratörsrättighet eller kontoadministratörsrättighet. Spara dina val genom att klicka på "Skapa användargrupp".

För mer information, se vår guide: Hvordan administrerer jeg en brukers tillatelser på kontoen?

3. Lägg till användare i gruppen
Du kan lägga till användare i gruppen under Inställningar > Användare. För en användare, välj "Uppdatera användarinformation" från trepunktsmenyn och spara ändringarna. Om personen ännu inte finns på kontot kan du tilldela dem en användargrupp när du skickar inbjudan till organisationskontot.

4. Behörigheter träder i kraft
När en användare är en del av en grupp får de automatiskt de behörigheter som tilldelats gruppen. De kommer inte att kunna se andra mappar eller dokument som gruppen inte har tillgång till.

Denna artikel har översatts med ett AI-baserat översättningsverktyg.