This article is not available in Swedish, view it in Finnish
Sök i instruktionerna

Visma Sign stödtjänsten

Stöd för Visma Sign använding!

På dessa supportsidor hittar du instruktioner, utbildningsvideor och tips för användning av Visma Sign

Vi rekommenderar

Utforska effektivt skickande av inbjudningar, instruktioner för signaturprocessen samt vägledning för huvudanvändare inom Visma Sign

Aktuellainstruktions

Instruktionsvideor

Lär dig att använda Visma Sign med våra instruktionsvideor

Förutom skriftliga instruktioner hittar du omfattande instruktionsvideor på våra support sidor.

Kolla in instruktionsvideorna (in English) →

Vanliga frågor

Hitta svar på de vanligaste frågorna

Om du har undertecknat i Visma Sign med stark autentisering i rollen som privatperson efter den 25.4., kommer ett nedladdningslänk till dokumentet att skickas till din email, genom vilken du kan ladda ned dokumentet till dig själv. Underteckning som privatperson sker om du har valt rollen "Jag representerar mig själv" vid underteckningsfasen.

Före 25.4.2025 undertecknade dokument som privatperson eller med valet "Annan organisation" sparades i undertecknarens personliga Dokument-arkiv på Visma sign konto.
Dokumentet är alltså antingen:

  • i din email, där du kan ladda ned dokumentet från länken som kommit dit.
  • eller i Dokument-arkivet på din privata sida.

Dokument som sparats på det personliga Visma sign konto, som har undertecknats under rollen jag representerar mig själv eller annan organisation, sparas i tjänsten efter att användaren registrerat sig under en begränsad tid. Dokument som undertecknats som privatperson på det personliga kontot sparas för närvarande i 12 månader från den senaste underteckningen av dokumentet. Dokument som undertecknats med valet annan organisation på det personliga kontot sparas för närvarande i 3 månader från den senaste underteckningen av dokumentet.

Du kan enkelt registrera dig i Visma sign tjänsten via vår registreringssida

Hur laddar jag ned dokumentet?

Du laddar ned dokumentet via nedladdningslänken som skickats till din email. Om dokumentet är äldre än 25.4.2025, hittar du dokumentet i Dokument -vyn på det personliga kontot. Om du också är användare av organisationen, kan du byta vy till det privata kontot via rollmenyn i det övre högra hörnet. När du klickar på de tre punkterna vid det önskade dokumentet, kan du ladda ned dokumentet i pdf-format till din enhet från vyn.

Varför hittar jag inte dokumentet, även om jag har undertecknat som privatperson? 

  • Undertecknaren av inbjudningen har själv skickat inbjudningen via organisationens konto.
  • Inbjudan skickas via en annan applikation som är konfigurerad att inte skicka en nedladdningslänk eller spara dokumentet på ett privat konto.
  • Inbjudningen har undertecknats utan signering utan stark autentisering. 
  • Det har gått mer än 12 månader sedan den senaste underteckningen av inbjudningen.


Har du undertecknat dokumentet som representant för organisationen? Se instruktioner: Var hittar jag dokumentet jag har undertecknat som representant för organisationen?

Denna artikel har översatts med hjälp av ett AI-baserat översättningsverktyg. Innehållet eller formuleringen i dessa instruktioner kan avvika från dem i andra instruktioner eller i programvaran.

Nyckelord: hyresavtal, mitt hyresavtal, anställningsavtal, mitt anställningsavtal, jag har undertecknat anställningsavtalet, jag behöver dokumentet jag har undertecknat, jag hittar inte dokumentet jag har undertecknat, jag hittar inte anställningsavtalet jag har undertecknat, jag hittar inte undertecknade dokument, var får man anställningsavtalet

Visma Signs starka autentisering stöder för närvarande fem länder - Finland, Sverige, Norge, Danmark och Nederländerna. Varje land har sina egna autentiseringsmetoder och om undertecknaren har någon av de tillåtna metoderna kan de signera med stark autentisering. 

Visma Sign erbjuder även lättviktssignering, vilket innebär att man signerar utan stark autentisering. Light Signature fungerar internationellt, vilket innebär att vem som helst kan signera med det. 

Den här artikeln har översatts med hjälp av ett AI-baserat översättningsverktyg.


När en inbjudan har skickats är det inte längre möjligt att lägga till undertecknare i efterhand. 

Om du vill inkludera en saknad underskrift i samma inbjudan kan du skapa en helt ny inbjudan eller ladda upp dokumentet och sedan samla in de saknade underskrifterna manuellt. Som ett sista alternativ kan du också skapa ett tilläggsprotokoll som hänvisar till originaldokumentet. 

Det går inte heller att ta bort undertecknare från en inbjudan när den väl har skickats. Men om alla andra har undertecknat inbjudan är dokumentet fortfarande fullt giltigt med dessa befintliga signaturer och du kan ladda ner dokumentet från Visma Sign-kontots dokumenter. Du kan sedan också avbryta inbjudan, vilket stänger alla öppna inbjudningslänkar.

Den här artikeln har översatts med hjälp av ett AI-baserat översättningsverktyg.


Stark autentisering inom elektronisk signering innebär att man identifierar undertecknaren på fler än ett sätt, som till exempel med BankID för att bekräfta undertecknarens identitet. Svag autentisering använder endast ett sätt för att autentisera undertecknaren. 


I en svag signering ritar underskrivaren sin signatur digitalt i signaturfältet med till exempel mus eller på pekplatta. 


En signatur som kräver stark autentisering lyckas endast om mottagaren har tillgång till någon av följande stödda autentiseringsmetoder: 

• Finskt personnummer och finska bank-ID eller mobilcertifikat
• Svenskt personnummer och BankID
• Danskt personnummer och NemID eller MitID
• Norskt BankID
• Nederländskt personnummer och iDIN 

Vad händer om undertecknaren inte har tillgång till en stödd autentiseringsmetod? 

Om undertecknaren inte har tillgång till något av ovanstående kan signaturen begäras utan stark autentisering med en signering utan stark autentisering. Instruktioner för att skicka en inbjudningar för signering utan stark autentisering finns i vår guide: Hur skickar jag en inbjudan med stark autentisering eller en lätt signatur?

Denna artikel har översatts med hjälp av ett AI-baserat översättningsverktyg. Innehållet eller formuleringen i dessa instruktioner kan avvika från dem i andra instruktioner eller i programvaran.