Om du stöter på problem med att skapa ett dokument, kan detta bero på några orsaker. Vanligtvis löser det problemet att rensa webbläsarens cache eller prova med en annan webbläsare. Visma Sign fungerar med de vanligaste webbläsarna, men ibland kan webbläsarinställningar störa dokumentets skapande. Se också till att din webbläsare är uppdaterad till den senaste versionen.

Försök också med en annan enhet om problemet kvarstår – ibland kan enhetsinställningar påverka dokumentets skapande.

Om webbläsar- och enhetsfrågor är i ordning, bör du nästa kontrollera storleken på de filer som laddats upp till dokumentet. Pdf-filerna kan tillsammans vara högst 15 megabyte och du kan lägga till maximalt 10 filer per inbjudan. Antalet sidor i filerna kan totalt vara högst 350 sidor.

Det kan också finnas vissa element i den fil som ska läggas till som Visma Sign inte kan hantera. Sådana kan till exempel vara öppna textfält.

I sådana fall rekommenderar vi att du skapar filen igen i pdf-format med följande instruktioner:

  • Öppna filen med en webbläsares förhandsgranskning.
  • Klicka på alternativet “Print”.
  • Välj alternativet "Save as pdf" i skrivarmenyn och spara en ny fil från detta.
  • Lägg till den nyss sparade filen till inbjudan.


På detta sätt förenklas filen tekniskt, varefter det borde gå att lägga till filen till inbjudan normalt.

Om inget av ovanstående hjälper, bör du kontrollera uppdaterad information om underhållsavbrott och störningar i avsnittet Announcements.

Varför fick undertecknaren inte min inbjudan?

Alldeles först är det bra att säkerställa att de inbjudnas kontaktinformation är korrekt. Om du märker ett fel i den inbjudnas e-postadress efter att inbjudan har skickats, kan du korrigera det, om inbjudans status fortfarande är "Invitasjon sendt", det vill säga om det inte har öppnats.

E-postadressen kan redigeras genom att gå till dokumentets informationssida och välja "Redigera undertechnarna" vid undertecknaren. Efter att kontaktinformationen har uppdaterats skickar systemet en ny inbjudan och ett nytt lösenord till den uppdaterade adressen. Den tidigare skickade inbjudan blir ogiltig och fungerar inte längre.

Om e-postadressen är korrekt, be den inbjudna att kontrollera följande:

  • Kontrollera skräppostmappen, inbjudningar kan ibland hamna i filter.
  • Säkerställ att organisationens e-postserver inte blockerar avsändaren eller automatiskt filtrerar meddelanden från systemet.
  • Säkerställ att mottagarens e-postlåda inte är full.


Om dessa åtgärder inte hjälper, kan inbjudan vid behov avbrytas och skickas igen.

Om dokumentet har valts med alternativet "Signering i en viss ordning", skickas inbjudningarna till undertecknarna en i taget i den ordning de har lagts till. I sådana fall får nästa undertecknare inbjudan först när föregående har undertecknat dokumentet. Vid behov, påminn den person som står på tur att underteckna, så att inbjudan går vidare till nästa part. 

Denna artikel har översatts med hjälp av ett AI-baserat översättningsverktyg. Innehållet eller formuleringen i dessa instruktioner kan avvika från dem i andra instruktioner eller i programvaran.


Hjälpte det här svaret? Ja Nej

Send feedback
Vi beklagar att vi inte kunde vara till hjälp. Lämna gärna feedback och hjälp oss att förbättra den här artikeln.