Sähköisen allekirjoituksen juridinen sitovuus perustuu siihen, että sen eheys ja alkuperäisyys voidaan osoittaa kiistatta. Kuka tahansa voi tarkistaa sähköisesti allekirjoitetun asiakirjan oikeellisuuden. Se tapahtuu tarkistamalla ketkä asiakirjan ovat allekirjoittaneet, milloin allekirjoitukset on tehty ja ettei asiakirjaa ole muutettu allekirjoittamisen jälkeen.
Visma Signissa voit tarkistaa asiakirjan kahdella tavalla, Adobe Readerilla tai pdf-tiedoston alareunassa olevalla linkillä.
Asiakirjan tarkistaminen linkillä
1. Avaa allekirjoitettu asiakirja pdf-muodossa.
2. Klikkaa sivun alareunassa olevaa linkkiä.
3. Sinulle avautuu automaattisesti Asiakirjan tarkistussivu.
4. Paina "+ Tarkista tiedosto" -painiketta ja etsi sama pdf-tiedosto omalta koneeltasi. Avaa tiedosto.
5. Saat ilmoituksen "Lähettämäsi tiedosto on uusin versio asiakirjasta" mikäli tiedosto on uusin versio.
Asiakirjan tarkistaminen Adobe Reader ohjelmalla
1. Aloita tarkistaminen avaamalla allekirjoitettu asiakirja Adobe Reader ohjelmalla.
2. Klikkaa allekirjoituspaneelia sivun yläreunassa. Saat tiedon onko asiakirjasi pätevä vai ei.
3. Selaa sen jälkeen viimeiselle sivulle, jossa allekirjoitukset näkyvät.
4. Voit tarkistaa jokaisen yksittäisen allekirjoituksen pätevyyden klikkaamalla allekirjoittajan nimen kohdalta. Saat tiedon onko allekirjoitus pätevä vai ei.
Mitä jos allekirjoituksen tarkistaminen epäonnistuu tai allekirjoitus ei ole validi?
Jos asiakirjaa tai allekirjoituksia on muutettu allekirjoittamisen jälkeen, esimerkiksi poistamalla sivuja tai muuttamalla tekstiä, on sen eheys rikkoutunut. Näissä tapauksissa allekirjoituksen tarkistaminen epäonnistuu ja asiakirjaa ei voi enää pitää juridisesti sitovana.
Jos asiakirjaan ei ole tehty allekirjoitusprosessin jälkeen muutoksia, mutta asiakirjan tarkistustiedot ovat silti puutteelliset, pyydä alkuperäinen asiakirja lähettäjältä uudelleen tarkistettavaksi. Jos olet asiakirjan allekirjoittaja, voit myös ladata sen Visma Sign -palvelusta.
Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei
Send feedback